Setiap orang memiliki cara tersendiri untuk mendidik anak-anak, betul atau tidak itu terpulang kepada persepsi masing-masing.
Masyarakat
dulu tidak menekankan pendidikan anak-anak pada peringkat awal, malah
memberi kebebasan sepenuhnya kepada anak-anak mereka. Jadi peringkat
awal hidup kanak-kanak dihabiskan untuk bermain dan meneroka alam
sekitar. Begitu banyak ilmu tidak formal yang mampu dikutip oleh
anak-anak hasil daripada bermain-main dengan kawan-kawan dan alam
sekeliling mereka.
Sememangnya anak-anak bebas melakukan sesuka
hati mereka hinggalah mereka menjejakkan kaki ke sekolah. Tiada istilah
cerdik atau pandai diberikan, malah tiada sesiapa mempersoalkan cara
pendidikan sebegini. Malah sepanjang tempoh berada di sekolah rendah,
mereka masih berinteraksi dengan alam sekitar, mandi sungai, memanjat
pokok, masuk hutan serta pelbagai pelajaran tidak formal.
Anak-anak
yang tidak pernah dikenalkan dengan huruf a, b, c... ataupun 1, 2, 3...
ataupun alif, ba, ta... sedari kecil ini dapat belajar dengan mudah,
sebulan dua saja sudah dapat membaca walaupun agak susah pada
minggu-minggu pertama di sekolah. Mereka belajar daripada 'zero'.
Itulah kelebihan yang Allah berikan kepada anak-anak. Dari manakah
anak-anak ini mendapat segala input, tanpa ada flash card, buku-buku
dan pelbagai lagi teknik yang mampu kita perolehi hari ini?.
Apakah
ini yang dikatakan bahawa segala ilmu tersebut sudah tersurat dalam DNA
kita, sebagaimana Allah menjelaskan bahawa DIA mengajar Nabi Adam a.s
semua perkara? Dengan itu anak-anak dapat memahaminya dengan mudah
tanpa perlu apa-apa alat bantu.
Kemudian anak-anak itu membesar
dengan semangat ingin belajar yang tinggi, dan memotivasi diri sendiri.
Seterusnya mencipta kejayaan demi kejayaan dalam hidup mereka. Itulah
perjalanan hidup kebanyakan professor-professor terkemuka serta
orang-orang yang berjaya didunia ini. Jarang ditemui mereka yang
didedahkan dengan ilmu sedari kecil. Apakah tanggapan kita terhadap
senario ini?
Senario begini masih lagi terdapat di kawasan
pedalaman. Masih terdapat ramai kanak-kanak didunia ini tidak
didedahkan dengan tradisi membaca semenjak kecil dan alhamdulillah
mereka mampu berjaya dengan cemerlang bila diajar.
Akan tetapi
dibandar-bandar, ramai ibubapa memilih untuk memberi asas-asas membaca
semenjak bayi lagi, apatah lagi ibubapa terpelajar. Mereka terlalu
bimbang anak-anak tidak dapat membaca, serta pelbagai lagi kebimbangan.
Jadi anak-anak didedahkan kepada 'flash card', trend Mat Salleh dengan
harapan anak-anak mampu menjadi orang pintar suatu masa nanti.
Maka
bermulalah budaya baru dimana anak-anak dah tahu membaca ketika berumur
tiga dan empat tahun. Alhamdulillah seronoknya ibubapa yang memiliki
anak-anak bijak sebegini. Moga kebijaksanaan itu berterusan sehingga
mereka meningkat dewasa, malah kebijaksanaan tersebut diperkembangkan
dengan sebaik-baiknya.
Jangan pula berlaku keciciran seperti
yang kita lihat selama ini. Ketika kecil terlalu bijak, tetapi
kebijaksanaan itu berkurangan sehingga kita tertanya-tanya 'apa terjadi
kepada si polan, si polan'. Malah sehingga hari ini saya tertanya ke
mana pergi si A yang menjadi pelajar terbaik semasa sekolah rendah?
Apakah si A masih bijak ketika sekolah menengah? Si A dapat masuk
universiti ke? Serta pelbagai lagi persoalan.
Ataupun si A cuma
mampu mendapat deretan A's dalam peperiksaan tetapi cuma memberi
jawapan streotaip dalam peperiksaan yang terhasil daripada hafalan
isi-isi penting. Mampukah si A menganalisis dan menyelesaikan masalah
dengan mantap dan berkesan? Ataupun si A cuma mengharapkan panduan
ibubapanya dalam setiap urusan hidup. Berjayakah anak-anak ini
meneruskan kehidupan mereka selepas berpisah daripada ibubapa mereka?
Itu juga persoalan yang berkait rapat dengan pendidikan anak-anak.
Jadi
terpulanglah kepada pertimbangan masing-masing untuk menentukan cara
terbaik untuk anak-anak kita. Sama ada kita memilih untuk memulakan
semenjak anak dalam kandungan, masih bayi atau setelah mereka menjejaki
alam persekolahan, kerana yang penting adalah kesinambungan ilmu
tersebut. Biarlah ia tetap berterusan....
Bagi saya, perkara utama ialah niat kita untuk mendidik anak-anak, ketentuannya milik Allah swt.
Lihatlah
cara didikan Rasulullah yang diceritakan dalam buku sirah. Empat tahun
pertama Rasulullah dididik dalam kawasan wadi Bani Saad, dekat dengan
alam sekitar, serta dididik oleh pengasuh baginda, bukan ibu sendiri.
Malah Rasulullah dan kebanyakan sahabat baginda adalah tidak tahu
membaca dan menulis akan tetapi memiliki kebijaksanaan yang tinggi.
Apakah
fitrah manusia itu tahu, tetapi kemudian lupa? Sekiranya manusia
sentiasa mendapat peringatan mereka akan ingat, tetapi sekiranya dia
lalai maka dia akan lupa segalai ilmu yang diperolehi itu. Sekiranya
begitu, janganlah kita menganggap orang yang lupa ilmu yang pernah
dipelajari sebagai belajar cuma untuk lulus peperiksaan.
Manusia
itu pelupa... monyet mempunyai daya ingatan yang lebih kuat daripada
manusia. Ini berdasarkan satu kajian tentang kekuatan daya ingatan
manusia dan monyet ketika menggunakan komputer. Monyet dapat mengingati
semua huruf dan tempat yang dipaparkan di skrin komputer sedangkan
manusia terkial-kial untuk mengingati huruf-huruf tersebut.
Bila
meneliti hujah-hujah kumpulan ibu-ibu yang memilih 'homeschool', saya
rasa itu pandangan mereka. Mereka terlalu sayangkan anak-anak mereka,
tidak sanggup melihat anak-anak didedahkan dengan perkara yang
bertentangan dengan naluri keibuan mereka, sedangkan itu adalah
realiti. Rasulullah saw membesar dalam masyarakat jahiliah, kemungkaran
berlaku disana sini namun baginda tahu memilih.
Itulah sebabnya
saya lebih memilih cara orang lama dalam mendidik anak-anak. Biarlah
mereka lebih dekat dengan alam sekitar, kerana proses membaca tidak
mengambil masa. Kemudian anak-anak didedahkan dengan cabaran memasuki
alam persekolahan kerana di situ mereka akan diuji.
Apakah
anak-anak kita mampu menegakkan prinsip mereka, mampukah mereka
bersabar dengan kerenah kawan-kawan, beranikah mereka menegur
kawan-kawan yang melakukan kesilapan serta pelbagai lagi pengalaman
hidup yang tidak mampu saya sediakan di rumah. Biarlah mereka berlumba
dengan kawan-kawan kerana hanya yang kuat saja yang mampu meneruskan
kehidupan di alam ini dengan jayanya.
Jadi betul atau tidak
cara didikan kita, tidak boleh ditentukan hari ini. Ia adalah keupayaan
anak-anak kita meneruskan perjuangan hidup mereka, dan mendidik
anak-anak mereka pula. Begitulah kitaran kehidupan manusia yang tidak
akan putus sehingga berlakunya kiamat. Fikir-fikirkanlah...
08 May 2013
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
2 comments:
Assalamualaikum,
kalau dilihat dr ibu2 sekarang memang menekankan didikan pelajaran dr awal, tapi didikan lama pun berkesan, semuanya bergantung pada anak2 itu sendiri
walaikumsalam
yup.. anak2 ne kain putih ape pun corak kita beri dorg tetap membesar dan didikkan bkn sje dri pengajaran kita di dlm atau di luar sje tp dri pandangan mereka jua penting kan dik? :)
#contoh ape ibubapa dia pakai ke mkn ke cara komunikasi sume dri pelihatan mereka membesar itu corak yg mereka dpt nanti ..
Post a Comment