12 November 2013

Jangan Keliru: Sunat dan Sunnah Perkara Berbeza!

Assalamu'alaikum.. alhamdulillah diberi kekuatan untuk terus menulis.. kali ni nak sentuh isu sunat dan sunnah.. apa bezanya..?

Muslimin dan muslimat,

SUNAT adalah nama salah satu hukum dalam ISLAM.. manakala
SUNNAH adalah setiap perbuatan, perkataan, perilaku dan apa2 yang bersandarkan kepada Rasulullah S.A.W. SUNNAH juga merupakan pegangan kedua kita selepas Al-Quran..

kalau ada jumpa ustaz cakap,:  

"hukum untuk buat benda tu adalah sunnah" 


maka dengan itu, betulkanlah kata2 ustaz tersebut, terangkan kepadanya.. 
"ustaz, dalam hukum Islam mana ada SUNNAH tapi SUNAT adala.. mungkin ibadah tersebut adalah amalan yang pernah dilakukan Rasulullah, maka perbuatan kita akan menjadi SUNNAH dengan niat nak ikut cara Rasulullah"


Muslimin dan Muslimat sekalian,

Perkara SUNAT kalau ditinggalkan tidaklah berdosa... tetapi kalau kita tinggalkan SUNNAH, pegangan kita akan jadi tak lengkaplah.. pegangan agama kita tak kuat.. macam juga kita tinggalkan Al-Quran, boleh sesatkan? Umat sekarang ni, mereka jatuh bukan sebab tinggalkan perkara SUNAT, tapi SUNNAH... jadi perbetulkan persepsi...

Bukan saya nak cakap tinggalkan SUNNAH terus berdosa, sebagai contoh, meratakan air pada anggota wudhu' sebanyak 3 kali.. Perbuatan itu SUNAT dan SUNNAH.. maka kalau tinggal tak berdosa, tapi malangnya kita  tinggalkan SUNNAH.. jadi, kita rugilah..

TAPI ada gak SUNNAH yang wajib dilakukan.. contohnya solat fardhu.. hukum solat fardhu adalah WAJIB. Solat fardu juga SUNNAH sebab Nabi Muhammad juga buat perkara itu.. jadi betapa mulianya orang yang mengerjakan solat fardhu dan betapa teruknya bagi orang yang meninggalkannya..

Oleh itu, saya harap anda semua faham.. kalau tak faham, silalah bertanya... nak tegur pun boleh..




0 comments:

Post a Comment