16 June 2013

segala macam petua yg saya amalkan...the simple one...huhu


1. petua merawat bibir yg pecah:
~Bancuhkan air suam bersama gula merah dan sedikit asam jawa then diminum beberapa kali.
2. hilangkan or kurangkan lebam bawh mata:
~Sapukan bahagian lebam iu dengan air perahan limau nipis. lakukan beberapa kali.

3. hilangkan parut jerawat:
~kupas ubi kentang dan hiris nipis2..then cepat2 tampalkn kat muka n biarkan hingga ubi kentang jdi kering. amalkan tiap2 hari k..
4. cara memutihkan n melembutkan kulit muke sekali gus..(cehhh ayat x bleh blah.. hahahah...)
~ambil secubit gula dan sapu kan ke seluruh muke... ambil sehiris buah lemon....then perahkan jus nye ke atas span or kapas.. then sapukan seluruh muke..biarkan 3minit kemudian bilas..... 
***semua petua diatas ialah petua yg sy amalkan setiap hari....dan ianya berkesan....klux percaya... cubelah.... selamat mencube.....=) insyaallah dgn izin allah berjaya....=) ***

6 petua mengempiskan PERUT atau melangsingkan BADAN

wahhhh...mcm lemak di perutku yg gendut jew.......ohhh noooo........ mcm ne nk kempiskan nie...? huhu.... wisauu......

Harini mood saya tertumpu tuk mensharing petua yg sy amalkan n menggogle petua yg diinginkan... wahhhh gitu.... petua yg dri dulu mmg dicari2.... hahahha... petua ape aek...?? petua tuk kuruskan badan n kempiskan perut..... hahahahha...malu i.... hehehhe.. selamat mencube ye kawan2.... selamat mengempiskan perut n menyelimkan badan...=)) chaiyyok2.....=)
c

wahhhh... bestnyew klu dapat badan yg slim mcm nie.....=))) xpew... tunggguuuu.. kan ku shut cabaran...=))
6th step to kempis kan pewot n langsingkan badan....:-
1.Kempiskan perut dengan Asam Keping.

 
-Ambil satu atau 2 keping asam keping dan masukkan ke dalam segelas air panas.. -Biar beberapa jam sehingga asam keping menjadi kembang & air menjadi suam.. -Minum setiap pagi dan malam. -Jika di amalkan selalu insyaalah perut yang buncit akan berkurangan.
2.Lansing dengan teh dan limau kasturi.
-Sebelum sarapan pagi elok di amalkan minum teh tanpa gula. -Perahkan jus limau kasturi ke dalam teh anda.
3.Lansing dengan daun cekur.
-Ambil segenggam daun cekur, tepung beras,asam jawa,gula merah, gula pasir & garam. -Campurkan kesemua bahan tadi dan di tumbuk. -Masukkan 1/2 gelas air. -Tapis dan minum selama 4 hari berturut- turut.
4.Khasiat asam jawa.
-Ramas air asam jawa dalam 1 gelas. -Masukkan air tadi ke dalam peti sejuk. -Minum air tersebut selepas makan tengah hari atau selepas makan malam. -Lemak di badan pasti akan berkurangan.
5.Lansing dengan biji manjakani.


-Ambil 4 biji manjakani, 5 biji lada hitam dan 3 ulas bawang putih.
-Campur kesemua bahan tadi dan di rebus di dalam periuk tanah.
-Biar mendidih dan di sejukkan.
-Minum air rebusan ini 2 hari berturut-turut.
-Ia melansingkan badan di samping merawat luka dalaman bagi ibu yang baru bersalin.
 
6.Temu hitam.


-25 gm temu hitam
-25 gm bonglai
 
-Air 400 ml
-Rebus kesemua bahan tadi ke dalam air sehingga menjadi 200 ml.
-Selepas suam, masukkan sedikit jus limau nipis dan minum setiap hari semasa berpantang.

9 comments:

Mysara Ab Rahman said...

kte suka part kempis kan perut tu!

Eija Suriani said...

hehe nak amalkan mkn ms berbulan-bulan nak kempis neh tp mkn kenduri dlm minggu ne ke bulan neh.. siap la jap je dia naik..huhu

muhamad Nazri said...

terima kasih... saya nk try amalkan yang hilangkan lebam bawah mata tuh..huhuhu..

Norazilawati Ahmad said...

Saya nak cuba try test yang rendam asam keping tuuu...lgpun asam keping kat umh byk..tqvm yea..atas perkongsian petua ni.

siti ZAHARA said...

bagus cuba petua teh ngan limau..sedap jugk..=)

Eija Suriani said...

hehe selamat mencuba tew

Eija Suriani said...

hehe slmt mencuba ye sume

Fitri Syahada said...

yeah :D

Iefah Yahya said...

Saya sedang mencuba asam keping ni,harap berjaya.

Post a Comment