Kajian Gajet terutama IPAD terhadap anak-anak adalah berdasarkan kajian
yang didapati oleh kebanyakan ibu bapa yang menemui doktor tersebut di
Hospital PPUM dan kajian yang didapati dari sekolah ke sekolah.
Malah seorang doktor Pakar Pediatrik dan Pensyarah Pusat Perkembangan
Kanak-kanak Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia yang turut
hadir pada seminar tersebut iaitu Dr.Norazlin Kamal Nor juga sangat
membenarkan kenyataan tersebut dan menegaskan beliau turut mempunyai
perolehan kajian yang sama di hospital HUKM. Amat mengejutkan kesan
buruk yang diperolehi amat tinggi berbanding kebaikan.
Mereka menyarankan kepada ibu bapa yang baru berniat mahu membelikan
Gajet untuk anak-anak lupakan dan tiadakan gajet untuk anak-anak, dan
kepada yang sudah membelinya kurangkan penggunaan Gajet tersebut untuk
anak-anak.
Salah satu daripada kesan yang diperolehi adalah Interaksi antara anak-anak dan ibu bapa jelas ‘KURANG’. Kesan-kesan lainnya;
1. Mereka lebih banyak menguasai Visual (Memandang) berbanding Auditori
(mendengar)
–Apabila guru-guru mengajar di hadapan kelas tumpuan mereka
mudah hilang arah dan mudah melihat pergerakan luar (keluar tingkap).
Iklan-iklan di bilik darjah Seperti, pembaris jatuh, rakan batuk, kipas
berpusing dan lain-lain lagi.
2. Perkembangan bahasa mereka lemah
3. mereka kurang bercakap, kurang bergaul dan berada dalam dunia sendiri.
4. Beberapa kajian berulangkali mengingatkan bahawa penggunaan tablet
secara berlebihan pada anak dapat menyebabkan kesukaran perkembangan
dan masalah termasuk autisme atau sukar memfokuskan perhatian.
5. Menyentuh skrin dengan sangat mudah, ia tidak begitu membantu skill motor mereka.
Sumber: Klinik Keluarga.com
Kajian Gajet terutama IPAD terhadap anak-anak adalah berdasarkan kajian yang didapati oleh kebanyakan ibu bapa yang menemui doktor tersebut di Hospital PPUM dan kajian yang didapati dari sekolah ke sekolah.
Malah seorang doktor Pakar Pediatrik dan Pensyarah Pusat Perkembangan Kanak-kanak Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia yang turut hadir pada seminar tersebut iaitu Dr.Norazlin Kamal Nor juga sangat membenarkan kenyataan tersebut dan menegaskan beliau turut mempunyai perolehan kajian yang sama di hospital HUKM. Amat mengejutkan kesan buruk yang diperolehi amat tinggi berbanding kebaikan.
Mereka menyarankan kepada ibu bapa yang baru berniat mahu membelikan Gajet untuk anak-anak lupakan dan tiadakan gajet untuk anak-anak, dan kepada yang sudah membelinya kurangkan penggunaan Gajet tersebut untuk anak-anak.
Salah satu daripada kesan yang diperolehi adalah Interaksi antara anak-anak dan ibu bapa jelas ‘KURANG’. Kesan-kesan lainnya;
1. Mereka lebih banyak menguasai Visual (Memandang) berbanding Auditori (mendengar)
–Apabila guru-guru mengajar di hadapan kelas tumpuan mereka
mudah hilang arah dan mudah melihat pergerakan luar (keluar tingkap).
Iklan-iklan di bilik darjah Seperti, pembaris jatuh, rakan batuk, kipas
berpusing dan lain-lain lagi.
2. Perkembangan bahasa mereka lemah
3. mereka kurang bercakap, kurang bergaul dan berada dalam dunia sendiri.
4. Beberapa kajian berulangkali mengingatkan bahawa penggunaan tablet secara berlebihan pada anak dapat menyebabkan kesukaran perkembangan dan masalah termasuk autisme atau sukar memfokuskan perhatian.
5. Menyentuh skrin dengan sangat mudah, ia tidak begitu membantu skill motor mereka.
Sumber: Klinik Keluarga.com
2. Perkembangan bahasa mereka lemah
3. mereka kurang bercakap, kurang bergaul dan berada dalam dunia sendiri.
4. Beberapa kajian berulangkali mengingatkan bahawa penggunaan tablet secara berlebihan pada anak dapat menyebabkan kesukaran perkembangan dan masalah termasuk autisme atau sukar memfokuskan perhatian.
5. Menyentuh skrin dengan sangat mudah, ia tidak begitu membantu skill motor mereka.
Sumber: Klinik Keluarga.com
0 comments:
Post a Comment